Thursday, April 16, 2009

part 1 - menguap

kali ni nk dkt 50 x aku nguap..adekah sebb penyakit?huhuu..teruk sgt rase..mmg la ngantuk..\
tp rase cam pelik jer..heheheh....malu..argghh....ape nihh....yg mmg x leh nk bayang skali..time aku
discuss ngan manager aku..kononnya sambil discuss sambil nguap...huaargghhh..mesti dia pelik kat aku kan...tdo cukup..smlm kan layan cite ape ntah kat tv8.best...i like it..huahauau..
x de modal nk ckp nihh..

ni petikn dr blog sape tah kiter copy n paste fakta mengenai menguap:

Penerangan saintifik menyatakan yang kita menguap disebabkan oleh keperluan fizikal. Selain daripada kepenatan, kita juga menguap kalau darah kekurangan oksigen. Ada juga teori yang menyatakan menguap dapat melaraskan suhu badan. Sesetengah orang menguap kalau rasa bosan.

ooopppp.....lalat masuk tu


Kenapa menguap boleh berjangkit?

Tengok orang lain menguap, kita pun nak menguap ye….ooopppp…tutup mulut dulu.

Bila kita lihat orang menguap, otak kita proses informasi dan disalurkan ke brain circuitry yang dipanggil “mirror-neuron system” yang menganalisis dan meniru gaya yang dilakukan oleh orang lain.

Itu teori dari barat. Rasulullah s. a. w. juga mengajar kita adab menguap

Meletakkan tangan di atas mulut untuk menahan menguap

Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Said Al-Khudri r. a., katanya : Telah bersabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). Kebanyakan ulama menghukumkan sunnat meletakkan tangan di mulut ketika menguap, sama ada di dalam sembahyang ataupun di luarnya.

Ada diriwayatkan iaitu apabila seseorang itu dapat menahan menguap, lalu dia berkhayal dalam ingatannya, bahawasanya Nabi s.a.w tidak pernah menguap sama sekali, nescaya akan hilang perasaan hendak menguap itu dengan izin Allah.

2 comments:

mima not memey said...

wah,, bagus2 artikel ni,,,tu sebab kita tak suka tgk org kalau menguap tak reti2 tutup mulut,,,

didoot said...

hehe..